Biografie

                                                                     Foto: Peter Pijlman / PPTB Press

Ik was 11 jaar oud toen ik in het toenmalige Nieuwe de la Martheater mijn eerste toneelvoorstelling zag. Het was Een bijzonder prettig vergezicht geschreven door Paul Haenen met onder andere (de toen 80-jarige) Mary Dresselhuys. Een paar maanden later zag ik in de Stadsschouwburg in Amsterdam Hamlet in de regie van Gerardjan Rijnders met in de titelrol een piepjonge Pierre Bokma. Vanaf het moment dat het toneellicht aanging, was ik betoverd en voorgoed gegrepen door de magie van het theater.
De daaropvolgende jaren verslond ik theaterteksten en bezocht regelmatig toneelvoorstellingen. Na mijn middelbare school studeerde ik Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en speelde daarnaast mee in verschillende producties en volgde diverse professionele acteer- en zangworkshops.

In 2007 werd ik zelfstandig ondernemer en sindsdien heb ik aan verschillende projecten meegewerkt. Zo speelde ik in een theatervoorstelling over stomme film, Stoepid Moevie, was ik in de videoprojecties te zien van De Pelikaan, de debuutvoorstelling van Susanne Kennedy bij Toneelgroep Amsterdam en speelde ik in de zomer van 2015 in BINGO, de Paradevoorstelling van De Nieuw Amsterdam. Deze voorstelling was in februari 2016 te zien op het Fringe World Fesival in Perth, Australië. Bij de Nationale Opera was ik vanaf 2015 te zien in o.a. A Dog’s Heart in de regie van Simon McBurney, in Das Floss der Medusa geregisseerd door Romeo Castellucci, in La Traviata (regie van Tatjana Gürbaca) en in Operettaland in de regie en vormgeving van Steef de Jong.

Als schrijver was ik werkzaam bij onder andere Er was eens een dorp, een locatievoorstelling in het Zuiderzeemuseum, waar ik de dialogen voor schreef. Ik werkte met een groot aantal gezelschappen samen voor de fondsenwerving, schreef artikelen en interviews voor het Stadsschouwburg Journaal en maakte de vertaling in het Nederlands van een Engels kinderboekje Shark Stanley.
In 2016 was ik dramaturg bij de voorstelling Wie de f*** is Oom Jo, gespeeld door Carolien van den Berg en geregisseerd door Matin van Veldhuizen.
Bij jeugdmuziektheatergezelschap MaxTak werk ik sinds 2018 als dramaturg, ik deed dat bij o.a. Het Groene Meisje, Wat vreet er aan Donnie Druif en Gullivers reizen (samen met dramaturg Daniël van Klaveren), alle voorstellingen geregisseerd door Marije Gubbels. Voor Kim van Zeben Theaterproducties deed ik de dramaturgie voor o.a. Eendje (regie Marije Gubbels) en Beuk! in de regie van Bram de Goeij.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.