Biografie

 

                                                                     Foto: Peter Pijlman / PPTB Press

Ik was 11 jaar oud toen ik in het toenmalige Nieuwe de la Martheater mijn eerste toneelvoorstelling zag. Het was Een bijzonder prettig vergezicht geschreven door Paul Haenen met onder andere (de toen 80-jarige) Mary Dresselhuys. Een paar maanden later zag ik in de Stadsschouwburg in Amsterdam Hamlet in de regie van Gerardjan Rijnders met in de titelrol een piepjonge Pierre Bokma. Vanaf het moment dat het toneellicht aanging, was ik betoverd en voorgoed gegrepen door de magie van het theater.
De daaropvolgende jaren verslond ik theaterteksten en bezocht regelmatig toneelvoorstellingen. Na mijn middelbare school studeerde ik Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en speelde daarnaast mee in verschillende producties en volgde diverse professionele acteer- en zangworkshops.

In 2007 besloot ik zelfstandig ondernemer te worden en sindsdien heb ik aan verschillende projecten meegewerkt. Zo speelde ik in een theatervoorstelling over stomme film, Stoepid Moevie, was ik in de videoprojecties te zien van De Pelikaan, de debuutvoorstelling van Susanne Kennedy bij Toneelgroep Amsterdam en speelde ik in de zomer van 2015 in BINGO, de Paradevoorstelling van De Nieuw Amsterdam. Met deze voorstelling stond ik in februari 2016 op het Fringe World Fesival in Perth, Australië.
In het voorjaar 2016 was ik dramaturg en regie-assistent bij de voorstelling Wie de f*** is Oom Jo, gespeeld door Carolien van den Berg en geregisseerd door Matin van Veldhuizen. En in september en oktober 2016 was ik te zien bij De Nationale Opera in le nozze di Figaro en in Manon Lescaut. In 2017 speelde ik in A Dog’s Heart en in La Bohème bij de Nationale Opera. En was ik te zien in Pikefel van MaxTak op festival De Parade. In maart 2018 speelde ik mee in Das Floss der Medusa bij De Nationale Opera, geregisseerd door Romeo Castellucci.
Als schrijver was ik werkzaam bij onder andere Er was eens een dorp, een locatievoorstelling in het Zuiderzeemuseum, waar ik de dialogen voor schreef. Ik werkte met een groot aantal gezelschappen samen voor de fondsenwerving, schreef een aantal artikelen en interviews voor het Stadsschouwburg Journaal en maakte de vertaling in het Nederlands van een Engels kinderboekje Shark Stanley.

Download hier mijn Curriculum Vitae:

 

CV MANON ACTRICE

 


CV MANON TEKSTSCHRIJVER

 

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.